Mobiel internet

Nico Meijer-2
Hoi allemaal,

Is er iemand die ervaring heeft met mobiel internet (UMTS/GPRS) en
OpenBSD (evt Linux) op de Nederlandse / Europeesche markt?

De presentatie van Felix op OpenCON 2006 staat me nog helder voor de
geest en ik ben benieuwd welke ervaringen men heeft.

Op dit moment maak ik gebruik van een T-Mobile abbo met zo'n vervelende
PCMCIA-kaart en Windows-software.

Aangezien ik van plan ben over te stappen naar een kleinere laptop
(zonder PCMCIA slot), ben ik vooral benieuwd naar ervaringen met
USB-adapters.

Groeten!... Nico

Re: Mobiel internet

Otto Moerbeek
On Wed, May 28, 2008 at 11:19:17AM +0200, Nico Meijer wrote:

> [...]
>
> Aangezien ik van plan ben over te stappen naar een kleinere laptop
> (zonder PCMCIA slot), ben ik vooral benieuwd naar ervaringen met

Als een begin, zie umsm(4) en, toevallig,
http://undeadly.org/cgi?action=article&sid=20080527224340

Geen concrete ervaringen van mij, helaas.

        -Otto

Re: Mobiel internet

Paul de Weerd
Hoi Nico,

Ik gebruik al tijden m'n (eerst GPRS, nu) UMTS telefoon als modem voor
mobiele toegang. Ik heb het helaas nog niet met Bluetooth aan de praat
onder OpenBSD en gebruik dan ook gewoon een seriele kabel van laptop
naar telefoon. Meer details op http://www.weirdnet.nl/openbsd/gprs/

"Works For Me (tm)" in zowel Nederland als Zwitserland ;)

> [...]
|
| Aangezien ik van plan ben over te stappen naar een kleinere laptop
| (zonder PCMCIA slot), ben ik vooral benieuwd naar ervaringen met

Naar het schijnt zijn de meeste van die USB adapters 'modems' in de
klassieke zin des woords (als in, je kunt AT commando's sturen etc.,
net als met mijn telefoon + kabeltje-oplossing) en geen 'winmodems'.
Zelf ook nog nooit geprobeerd, maar zie, zoals Otto al suggereerde, de
umsm manpage voor meer details.

Als je een apparaat tegenkomt dat niet werkt, in mijn ervaring is
Felix (fkr@) erg actief en behulpzaam bij het aan de praat krijgen van
nieuwere mobiele devices.

Overigens heb ik, in een vorige baan, met een PCMCIA kaart gewerkt die
gewoon onder OpenBSD herkend werd. Helaas had ik op dat specifieke
model problemen met packets groter dan een bepaald formaat (waardoor
de verbinding in praktijk onbruikbaar was, hier komt mijn ervaring met
Felix ook vandaan - hij had een net iets ander model dat wel werkte en
we hebben samen geprobeerd de problemen met mijn kaart te debuggen).
Probeer dus vooral je huidige PCMCIA kaart ook even met OpenBSD, al
was het alleen maar om te zien dat het werkt.

Succes !

Paul 'WEiRD' de Weerd

--
>++++++++[<++++++++++>-]<+++++++.>+++[<------>-]<.>+++[<+
+++++++++++>-]<.>++[<------------>-]<+.--------------.[-]
                 http://www.weirdnet.nl/

Re: Mobiel internet

Nico Meijer-2
Hoi Paul,

> [...]
> mobiele toegang. Ik heb het helaas nog niet met Bluetooth aan de praat
> onder OpenBSD en gebruik dan ook gewoon een seriele kabel van laptop

Ik had je pagina gevonden na mijn initiele zoektocht en post hier.
Super! :-)

Naar aanleiding daarvan voor mijn Nokia 6233 een datakabel besteld en
binnenkort maar eens serieus stoeien.

Alsie het hier doet, wil Italie vast ook wel lukken.

> Probeer dus vooral je huidige PCMCIA kaart ook even met OpenBSD, al
> was het alleen maar om te zien dat het werkt.

Dat is inderdaad inmiddels alweer een half jaar geleden, dus ik zal het
snel weer testen.

Dank je wel... Nico

Re: Mobiel internet

chefren

On 05/28/08 14:31, Nico Meijer wrote:

> Alsie het hier doet, wil Italie vast ook wel lukken.

Ik ben een paar jaar lang met Debieltel/KPN abonnement richting zuiden
gegaan en steeds kon ik internetten, weliswaar langzaam en kostbaar,
maar het ging.

Tot plots begin dit jaar ik het buitenland niets meer kon. Dat hadden ze
op een of andere manier uitgezet oid.

Dus wellicht nuttig even te bellen of het "aan" staat?

+++chefren